Öppet brev till Passfotoautomatkonstruktörerna

Hej passfotoautomatkonstruktörerna! Sverige har ett gott anseende ute i världen. Hög kvalitet. Köttbullar. Vi gör absolut sprit. Säkra bilar. Vi kunde spela tennis. Vi exporterar musik till hitlistorna. Zlatan. Palme. Billybokhyllan. Osv. Men det man får höra först av allt är att vi är ett vackert folk. “-Sweden? Oh! You swedes are such a beautiful people”.

passfoto.jpg

Men på en punkt stämmer detta inte längre. Tar man sig en titt på svenskarnas passfoton så rimmar de illa med vårt skönhetsrykte. Sen polisen tog över porträtterandet från fotografer och skaffat monopol på att fotografera och lagra svenska folkets passfoton, så har vi blivit ett katastrofalt fult folkslag - om man ser till alla de passfoton som passerar tullpersonal på världens alla flygplatser. Polisen gav er uppdraget att konstruera en passfotoautomat, och ni har säkert gjort ett fantastiskt bra jobb på de tekniska planen. Men ljussättningen verkar näst intill medvetet ogenomtänkt, och jag förmodar att det är gjort så i förhoppning att det skulle leda till en så "neutral" ljussättning som möjligt? Så fungerar det inte. Felaktig ljussättning = förvrängda porträtt.

Visst, passfotots syfte är självklart inte att försköna eller ens visa oss från vår bästa sida. Passfotots syfte är att visa ett ansikte så som det ser ut i verkligheten. Så neutralt och tydligt som möjligt för att underlätta identifiering och utan att väcka estetiska värderingar hos någon betraktare. Men eftersom porträtten är allt annat än naturligt ljussatta faller en viktig poäng med automaterna som jag förutsätter var en viktig punkt i Polisens beställningsunderlag?

Enligt passet är detta Anders. Enligt passet är Anders alltså en genuint livsfarlig typ vars motorcykel man inte vill välta. I verkligheten är Anders vänheten själv som man vill ta med ut i jordgubbslandet och diskutera Plancks Konstant.

Lampornas placering i automaterna är problemet. Ljuset kommer framförallt under- och rakt framifrån, och ljuskällorna är små och många. Ljusstyrkan är för svag för att det inte skall blandas med befintligt ljus. Detta gör att alla partier i ett ansikte vi normalt aldrig ser framträder mer än vanligt. Hals och haka växer ihop, dubbelhakor lyfts fram, påsar under ögonen förstärks, näsborrarna lyses upp, ögonen ser helt annorlunda ut, hudfärgen ser konstig ut, och man verkar allmänt flottig, man blir mycket rynkigare än vad man är van att se, osv, osv. Som fotograf kan jag inte annat än imponeras hur minutiöst utformat det är för att man verkligen inte skall känna igen sig på bilden. I mitt yrke har jag ljussatt många tusentals porträtt, men även utbildat hundratals fotografer i ljussättning - och som utbildare har jag lärt mig hur ej insatta missförstår ljusets funktion och påverkan. Att konstruera en porträtteringsmaskin utan att rådfråga en områdesexpert är som att låta mig spela i landslaget i fotboll bara för jag vet hur man klipper gräs.

Jag förstår givetvis att det finns många praktiska frågor att ta i beaktning när man konstruerar en dylik apparatur. Folk är olika långa. Klädda olika. Folk är ljusa, mörka, breda, smala, sneda och vinda. Men det är inte något som helst skäl till att inte ljussätta porträtten konsekvent bra. Jag kommer jättegärna över med en fikabrödslängd så berättar jag allt jag vet om porträttljussättning, så kan vi tillsammans se till att vi fortsätter vara världens vackraste folk även i passet!


Med vänliga hälsningar, David Bicho

PS. Tänkte illustrera detta brev med massa passfoton, men av ovan beskrivna skäl lyckades jag inte få tag på någon som ville visa upp sin passfotobild förutom Anders. Inte ens jag själv.

 

140428

Jag fick svar från Rikspolisstyrelsen den 21 Januari 2014:

Lars Bjöhle, Verksamhetsansvarig på Rikspolisstyrelsen skriver:

Ljussättning i samband med fotografering är naturligtvis en svår uppgift och genom de olika förhållanden som gäller vid fotografering av olika personer är det svårt att hitta ett normalläge som fungerar i alla situationer.

Det är lite som att jag skulle stå i en vägkorsning utan fungerande rödlysen och vifta med armarna och försöka få trafiken att flyta. Det tycker jag också är svårt. Jag kan det inte. Det finns folk som kan och inte tycker det är svårt. Att inte använda sig av rätt kompetens är näst intill förnedring av en hel yrkeskår.

Vi har också många handläggare som ska klara av uppgiften att ta bra bilder på både spädbarn, barn i aktiv ålder, personer med olika hudfärg och klara av situationer av alla de slag.

En handläggare jag talat med hade samma, ytterst konstiga syn på sin arbetsuppgift. Att det är handläggaren som ska "ta bra bilder". Men ska man vara ärlig så är handläggarens uppgift, rent fotografiskt, att få personen att vara på rätt plats så hela huvudet kommer med i bild. Tror man att det är detta som gör en bild "bra" undervärderar man inte bara handläggarnas intelligens, utan hela yrkeskåren porträttfotografer.

För att göra detta på bästa sätt gäller det att hitta så mycket automatik och normallägen som möjligt.

Nu förmodar jag att ni inte använder redan väl beprövade kamerasystem som har förfinade och tillförlitliga automatsystem, utan någonting som ser ut som en lågbudget-webb-kamera där konstruktörer förmodligen suttit och försökt återuppfinna hjulet för en hysteriskt massa pengar. Mycket kan ordas om detta, men du har helt rätt i att det behövs ett väl avvägt normalläge som möjliggör bästa tänkbara tekniska kvalitet för så många personer som möjligt. Nyckeln är konsekvent ljus av hög kvalitet, bra upplösning och högt dynamiskt omfång för att efterbearbetningen skall bli bra. Den gamla klyschan "skit in, skit ut" stämmer likväl nu som igår.

Från dina egna erfarenheter konstaterar du också att detta ibland kan vara en svår uppgift och därav har du och flera andra speciella kunskaper inom området vilket nyttjas i arbetet med att utveckla fototekniken i våra stationer.

Hoppsan. Här står det ju svart på vitt att ni anlitat andra med speciella kunskaper inom området. Vilket område då undrar jag? Med tanke på den nedvärderande syn på porträttfotografi som genomsyrar hela passfotoautomatprojektet så förmodar jag att "området" är hela konkaronget. Allt ifrån IT-systemets säkerhetstänk (som jag är övertygad om är fantastiskt med tanke på att IT lägger man självklart ut på IT-experter) till hur betalningsavtalet av automaterna är upprättat.

För vår verksamhet har vi en dialog med vår leverantör om att utveckla teknik och inställningar på bästa sätt för att succesivt förbättra kvalitén.

Lagen om Offentlig Upphandling har sannerligen sina baksidor. Tänk va bra att leverera undermåligt och så billigt som möjligt först så kan man sen slappna av och casha in år efter år efter år efter år.

Upphandling av dessa tjänster gäller för ett antal år och vid ny upphandling finns möjlighet att ytterligare precisera kraven på bl.a. kvalité.

Ah. Ok. Så först efter ett antal år så kan de börja förfina det de ignorerat helt. Tips: Ta hjälp utifrån för att formulera nästa kravlista, och skicka den redan nästa vecka. Då har de flera år på sig att få det rätt.

Bra bilder är också ett av våra starkaste önskemål då detta är en del i möjligheten att göra säkra biometriska identitetsfastställelser.

Jag förmodar att det betyder att bilderna behöver vara av så hög teknisk kvalitet att man digitalt läsa av ett ansiktes unika vinklar och vrår. Jag var på ett nöjesfält i Spanien förra sommaren där man stack in huvudet i en låda och PANG så tog 3 kameror var sin bild från varje håll och TJONG så spottades en perfekt 3D-modell av mitt huvud ut. Inuti en laserfräst glaskub. Kostade 5 euro. Den 3D-informationen skulle garanterat räcka för det mest avancerade biometriska identitetsfastställningssystem som någonsin skådats i vilket CSI-program på TV som helst. Det jag är ute efter är att jag hoppas ni inte blir lika lurade av snajdiga myndighetssäljare när det gäller den här viktiga biten i dagens säkerhetsmedvetna samhälle. Tro mig - systemet som ni använder idag för att ta passfoton måste ersättas helt om ni vill uppnå samma nivå som nöjesfältet vad gäller biometrisk analys.

Vi är medvetna om att vår verksamhet med de volymer av passansökningar inte alltid kan nå upp till högsta kvalité men vår strävan är att hela tiden utveckla och förbättra oss på området.

Det låter toppen!

Tack för dina synpunkter

Var så god!