Uppmätning Del 4

Förlåt. Jag lovar, jag ska sluta mäta upp saker. Har ett sånt uppdämt behov av funderingar som måste ut. 

Här kommer den fjärde, och förmodade sista delen i trilogin Uppmätning. Olika ljuskällor med olika färgtemperaturer som sedan vitbalanseras. Vad händer med färgerna i praktiken? Vad händer t.ex med hudtoner när man har ett varmt filter på en lampa och sedan nollställer vitbalansen?

Det finns säkerligen fotografer därute som tror att allt man behöver göra är att vitbalansera för att få bra hudtoner - tänk om. Tyvärr är det inte så enkelt alls. I vissa fall kan det till och med vara en fördel för efterbehandlingen att ha ett färgfilter på en lampa som sedan vitbalanseras så färgsticket "försvinner" kelvinmässigt...

Jag och assistent Hans har här mätt upp Kinoflo (med tungstensrör), en Halogenlampa från Falcon Eye och en vanlig studioblixt. Med färgfilter och utan. Exponerat dem så lika det gick, vitbalanserat dem mot samma punkt och mätt upp resultaten så nogsamt som det gick. Vi drack bara 2 koppar kaffe, åt grekiska Biftekis, drack 1 kopp thé och åt 3 mazariner och 2 brownies.

Möda lades ner på att få ljuskällan lika stor och med samma ljusdjup som möjligt mellan alla bilder - detta för att minimera psykologiska finter som uppstår.

Ordlista:

Clean = Vi har inte haft något färgfilter framför ljuskällan.

CTO = Color Temperature Orange. Ett färgfilter som bara släpper igenom varma färgtoner och släcker kalla.

CTB = Color Temperature Blue. Ett färgfilter som bara släpper igenom kalla färgtoner och släcker varma (men släpper igenom infrarött = elektromagnetisk frekvens över 700nm som varken ögat eller kameran registrerar men det syns i det spektrala diagrammet).

Hans = Han framför kameran.