Uppmätning - Del 2

Snabb recap för de som inte orkar scrolla ner och läsa vad som hänt. Jag har mätt upp en hel hög med olika diffusions- och nd- och färgfilter för att se vad som egentligen händer med färgerna. Började med att mäta upp helt utan filter för att ha en referenspunkt, och denna mätning är väldigt viktig eftersom det är den spektrala färgåtergivningen som förändras när man sedan filtrerar ljuset. Har man en annan blixt eller ljuskälla med en annorlunda färgåtergivning så kommer självklart resultatet bli annorlunda.

Också viktigt att tillägga är att filter kan inte lägga till färger. Filter tar bara bort färger. T.ex ett blått filter - den tar egentligen bort alla andra färger utom det som är blått i ljuset. Finns det inget blått, så blir det inget ljus = mörkt. Exempel på detta är om man försöker filtrera en billig bygglampa köpt på byggvaruhus till dagsljustemperatur. Då kommer man inte lyckas särskilt bra, för det finns helt enkelt inget blått i ljuset.

Färgåtergivning från en studioblixt utan filter av något slag.

Färgåtergivning från en studioblixt utan filter av något slag.

Så. Låtom oss kika på spektrogrammet från en ren blixt. Från vänster till höger är nanometerskalan. Alltså den våglängd som det elektromagnetiska vågfältet har som återger en viss färg. Runt 460 nm är det en topp som betyder att det är mest blått ljus, men ändå ganska mycket av de andra färgerna som det dock blir mindre och mindre av ända upp till 780 nm som är tokrött. Vi kommer uppleva denna samlade färgmix som "vitt" om vi har hjärnan, ögonen eller kameran inställd på 5581 Kelvin. Högst upp i spektrogrammet ser man vilken Kelvingrad detta ljus ger.

Jämför man då med spektrogrammet från en mycket vanlig diffusion från Rosco som heter #129 Heavy Frost, så ser man att det varmare partiet kommer högre upp. Eftersom filter aldrig kan lägga till färg, utan alltid bara tar bort färg så betyder det att Heavy Frost alltså tar bort lite blått så den sammangeggade färgen upplevs lite varmare. Mätt i Kelvin har det blivit 204 grader "varmare" ljus. (Repetition: om man har en ljuskälla som alltså inte har lika mycket blått i sig så kommer resultatet bli annorlunda.).

Rosco #126 White Diffusion

Rosco #126 White Diffusion

White Diffusion utger sig offentligt för att göra två saker: Sänka styrkan på ljuset (uppmätt till 0,6 steg) samt diffusera ljuset (=skapa en större ljuskälla samt öka utfallsvinkeln). Men den sänker även de kallare färgerna en aning. 204 grader är kanske inte så mycket, men är synligt om man trycker näsan mot skärmen för att jämföra.

En grafisk presentation som enkelt visar hur färgerna skiljer sig är ett vitbalanskors som visar vilken kompensation som behövs för varmt/kallt samt grön/magenta.

Ren blixt utan filter. Kompensationspunkten ligger aningen förskjuten till höger vilket betyder att man behöver lägga till ett uns varmt om man vill uppnå exakt 5500 Kelvin.

Ren blixt utan filter. Kompensationspunkten ligger aningen förskjuten till höger vilket betyder att man behöver lägga till ett uns varmt om man vill uppnå exakt 5500 Kelvin.

#126 White Diffusion. Kompensationspunkten ligger mer till vänster. Här behövs ett uns kallt om man vill uppnå exakt 5500 Kelvin. Det behövs även en pyttepuff med magenta för att få bort en pytteputtgrönstick.

#126 White Diffusion. Kompensationspunkten ligger mer till vänster. Här behövs ett uns kallt om man vill uppnå exakt 5500 Kelvin. Det behövs även en pyttepuff med magenta för att få bort en pytteputtgrönstick.

Här ovan pratar jag om "uns" och "pyttepuffar" vilket ju låter väldigt ovetenskapligt. Hur vet man rent praktiskt vilket filter man behöver för att kompensera upp dessa förskjutningar? I det här fallet är det så lite att det kanske inte spelar någon större roll, men tycker man att det gör det så köper man antingen en Sekonic C-700 som visar exakt vilka filter man skall kombinera från Rosco eller LEE's sortiment, eller så kan man surfa in på filtertillverkarnas hemsidor där man kan få hjälp på olika vis, eller så köper man LEE's mobilapp som heter Lee Swatch som kostar 9:-. Där kan man klicka och dra sig fram bland alla tusentals(?) filter som finns att tillgå (beställs på Goecker/Procenter/Scandinavian Photo eller vilken välsorterad fotohandel som helst).

Rosco ND 1.2.

Rosco ND 1.2.

Riktigt intressant blir det när man t.ex tittar på ND-filter. Här har jag mätt upp Roscos ND-filter 1.2. Min ljusmäsare visar att den tappar 2.4 steg i styrka (vet inte riktigt vad det angivna 1.2 står för), men det riktigt intressanta är att den släpper igenom typ allt ljus över 700 nm. Och ändå visar mätaren en Kelvin på 5868 = kallare än referensmätningen. Spooky. Jag har försökt hitta exakt information om mellan vilka nanometrar som olika kameror registrerar ljus och mellan vilka nanometrar som Kelvin beräknas men inte lyckas jättebra, så jag lägger ner det arbetet. Infrarött börjar i alla fall vid 700 nm, och är ljus som vi "bara nästan kan se", så jag förutsätter att Kelvin-mätare och vanliga kameror helt enkelt registrerar upp till 700 nm. Så tänker jag tro tills motsatsen är bevisad.

I filmvärlden är detta någonting som diskuterats vitt och brett länge under titeln "Far Red" eftersom denna peak efter 700nm anses påverka bilden. I foto har jag aldrig hört någon nämna det över huvudtaget. Vad det beror på kan man bara sia om över ett par glas vin. Hur som helst så finns det naturligtvis filter som skär bort ljus över 700nm, men är alltså speciella (läs: dyra) Far Red-anpassade filter.

...och nu måste jag helt plötsligt hoppa i säng. Ska fotografera porträtt på en ordförande om några timmar. Godnatt mina damer och herrar! Fortsättning följer.

Oh! En sak till. Jag kan bjuda på datafilerna över dessa två uppmätningar för den som vill analysera Rx-värden. Jag presenterar all data lite längre fram när tiden finns!

Ren blixt

Rosco #126 White Diffusion