Uppmätning

Då har jag fått för mig att ta reda på hur det egentligen står till med hur färger påverkas av olika filter man har framför blixtarna. Att vissa gör ljuset varmare eller kallare vet man ju, men hur mycket och framförallt - ändras det även i den ofta förbisedda färgskalan Magenta -> Grönt!? Det är alltid mycket prat om Kelvin hit och Kelvin dit, och jag tycker minsann det är lite synd om Magenta -> Grön-skalan som inte ens har något namn.

Grejen är att allt ljus består av en blandning av massa färger. Våra ögon kan inte uppfatta dessa färger separat, utan vi upplever en "medelfärg". En skopa rött med en skopa grönt gör att vi upplever gult. Datorer och digitala kameror arbetar med tre grundfärger som man kan blanda för att få alla möjliga färger, och det är ju himla smidigt, modernt och effektivt. Men i verkligheten - utanför våra ögon - är det inte Rött, Grönt och Blått som ligger bakom receptet i en upplevd färg, utan färgskalan är flytande och går via Röd->Orange->Gul->Grön->Blå->Indigo->Violett med allsköns färgtoner mellan varje färg. Alla dessa färger är "rena" för de är inte någon blandning, och vill man slänga sig med tjusiga uttryck kallar man dem "rena spektralfärger". Dock finns det färger utöver denna färgskala som är en blandning av spektralfärgerna. Det finns ingen offentlig term för dessa icke-rena spektralfärger, men mitt förslag är "skitfärger" eftersom färgen brun är just en icke-ren spektralfärg, och det passar dessutom bra till just skit.

Så. Det jag vill veta är hur denna spektrala fördelning av rena spektralfärger ser ut från olika ljuskällor. Kelvinvärdet är ju bara ett medelvärde för vilka färger som peakar och inte peakar i spektralskalan. Kelvin säger inte ett jota om det totalt saknas vissa färger. Detta är katastrofalt om man t.ex tänkte plåta en grön strumpa, men så finns det inget grönt ljus alls, men Kelvin skyltar ändå med tjusiga 5500K. Då kommer de gröna strumporna bli svarta (=inget ljus) och då kan man stå där och klia sig i huvudet och inte fatta nånting. Nu är det kanske ett lite extremt exempel, och ett mer realistiskt fall är om rött inte återges i lagom mängd så kommer hudtoner bli sämre eftersom just hud tenderar att innehålla massor med röda nyanser. Att knixa till ett "perfekt" Kelvinvärde på 5500, men sakna massor med färger i spektrat är inga problem. Riktigt dåliga lysrör, pissiga Halogen-lampor etc tenderar att bara bestå av ett fåtal höga peakar som ändå tillsammans ger ett högt Kelvinvärde men det kommer se skit ut.

Därför finns givetvis en skala som visar hur det egentligen står till med färgåtergivningen. Ra heter det. Uttalas Ärr-A. CRI är den engelska varianten och uttalas Sje Roché Yves Saint Germain. Skojjabara. Hur som helst. Ju högre siffra, destå mer rena spektrala färger finns i ljuset man funderar på. Det finns hur mycket som helst man kan dyka ner i det här, men vi struntar i det nu tycker jag. Kanske en annan gång. Det jag är ute efter är att siffran 100 är superbra. Under 90 är det inte så bra. Under 80 är det katastrof. Har man en blixt som sprutar ur sig ljus med ett Ra på 76 så kan man vara säker på att någon strumpa förmodligen inte alls kommer se ut som i verkligheten.

Oj va många ord för att komma till min poäng. Jag har ägnat mig åt att mäta upp alla mina diffusionsfilter för att se vad som händer med de rena spektralfärgerna. Inte helt ointressant. Passade även på att mäta upp hur mycket ljusstyrkan påverkas.

Här ser man min setup. Blixt genom diffusion. En ljusmätare och en färgmätare. Blixten är en Profoto Pro 8 med Prohead med normalreflektor. För att ha en vettig referens hade jag styrkan ut från Pro8an så Kelvin låg så nära 5500 som möjligt (olika styrkor har olika Kelvin. Profoto's prylar är bra saker så det är inga större skillnader, men jag ville vara så noga jag orkade).

Här ser man min setup. Blixt genom diffusion. En ljusmätare och en färgmätare. Blixten är en Profoto Pro 8 med Prohead med normalreflektor. För att ha en vettig referens hade jag styrkan ut från Pro8an så Kelvin låg så nära 5500 som möjligt (olika styrkor har olika Kelvin. Profoto's prylar är bra saker så det är inga större skillnader, men jag ville vara så noga jag orkade).

Sekonic L-758DR och Sekonic C-700

Sekonic L-758DR och Sekonic C-700

Jag startade mätningssessionen med att inte ha någon diffusion alls, och bara mäta det rena blixtljuset för att få en referenspunkt vad gäller Kelvin och ljusstyrka. Den blixt jag använde (Profoto Pro 8) ligger skrämmande nära 5500 Kelvin när man kör den på styrka 6.9 (strax under 300ws), så det fick vara mitt grundljus.

Profoto Pro 8 med Pro Head

Sen började jag mäta diffusionsfilter efter diffusionsfilter. ND-filter efter ND-filter. Och ett par andra saker som duschdraperier, golvunderlägg etc.

Jag hinner inte lägga upp dessa data här och nu, för jag ska iväg och plåta ett par pensionärer nu, och de vill man inte låta vänta! Då kanske kakorna tar slut.

Återkommer inom kort med fortsättningen....