Hur är det ljussatt? Del 1/8.

Hur är det ljussatt? 

Jag får ofta frågan "hur tror du det här är ljussatt?" eller ”hur gör man för att ljussätta så att det ser ut så här?”. Att analysera andras ljussättning är världens näst bästa skola. Den bästa skolan är naturen självt. Att försöka se vad naturen gör, och försöka kopiera det man gillar. I naturen finns alltid facit, men så klart måste man förstå vad man ska kika efter.

Naturen gör det av sig självt, och facit finns i miljön. Bildbyråbild i hemmamiljö med solen som ljuskälla.

Naturen gör det av sig självt, och facit finns i miljön. Bildbyråbild i hemmamiljö med solen som ljuskälla.

För mig handlar det om ett, i ärlighetens namn, sjukligt intresse och åratal av ljusnörderi. Otaliga nätter av kvantfysikstudier och snusande. Ok, knappast kvantfysikstudier men nogsamt och praktiskt studerande av hur ljus beter sig för att försöka hitta en grundläggande förståelse för ljus. Det här skedde innan Youtube hade tutorials om allt (även om de flesta filmer bara visar dynga) och när de få böcker som fanns om ljussättning var oerhört basic. Istället höll jag på, timme efter timme med pilliga försök. Jag har mången gång utstött ett genuint ”Aha.” ”Nähä…” ”Nej, gör om gör rätt.” ”Fast vänta nu.” ”Titta här”. ”Hoho!!”. "Shit!". Osv.

Spiraltrappa där solen skapat ett tjusigt DNA-mönster.

Naturen gör det så enkelt av sig själv. För ett stycke ljusnörd av rang så tar det timmar – ibland flera dagar. Många gånger förstår inte betraktaren/kunden hur oerhört många timmars släp och slit och pill och meck, med värk i kropp och en vånda som får en att vilja slita sitt hår, som ligger bakom en till synes helt vanlig bild. Där varje liten vinkel på skuggorna är minutiöst placerade. Tänk om betraktaren i allmänhet ändå hade en susning om vilken oerhörd möda som ligger bakom de små detaljerna... Men det är bara att bita sig i näven och låtsas som ingenting. Sånt är livet.

Sommar, sol och mysigt tårtkalas är egentligen svinkall höstdag utan någon sol överhuvudtaget. Men tårtan och myset var äkta. Till årsredovisning för läkemedelskund.

Att med 100 procents träffsäkerhet analysera ljuset i en bild är givetvis knivigt, men jag har kommit fram till att man kan komma väldigt långt om man vet vilka ledtrådar man skall leta efter i bilden.

Jag tycker mig ofta se att många analyser fastnar vid att prompt vilja veta vilken sorts pryl det sitter på blixten - alltså om det är en softbox, beautydish, striplight eller vad det är för sak som ger just detta ljus. Tyvärr är det inte så enkelt eftersom det är exakt lika viktigt att förstå vad det är som INTE är själva ljuskällan. Dessutom är det exakt lika viktigt att veta vad som INTE har med ljuset att göra alls. Det vill säga lära sig särskilja vad som är ljussättning och vad som påverkar bilden i form av efterbehandling, photoshopperi, smink, diverse psykologiska effekter etc.

För första gången har jag nu gjort ett försökt att lista åtta olika frågor man kan försöka svara på när man vill analysera hur en bild är ljussatt. För att inte trötta ut läsaren fullständigt så tänkte jag börja med analysfråga nummer ett:

1. Hur ser rummet ut? 

Bilden plåtad på Spring Studio där kunden önskade en minimalistisk, ren och tyst känsla. Fundera på hur rummet är tänkt att se ut. Är det högt upp i en fastighet, eller längst ner i källaren? Hur ser rummet ut bakom kameran? Var finns det väggar och tak? Var sitter fönster?

När jag tittar på en bild börjar jag med att försöka föreställa mig hur stort rummet verkar vara. Hur långt bort finns väggar, tak och golv? Finns det fönster och hur ser de ut? Var är det sannolikt att fönster, dörrar, lampor och kylskåp finns utanför bilden? Vad skvallrar den synliga arkitekturen om? Hur känns rummet? Är det högt upp eller nere i en källare?

Det är utanför bildrutan som rummet tar form, och som påverkar upplevelsen av bilden. Vår hjärna fyller automatiskt i hur det rimligtvis skulle kunna se ut. Genom att nyfiket beakta sin miljö kan man lära sig vilka detaljer som avslöjar hur ett rum ser ut. Känslan av rummets rymd styr bildens kontrast. Rummets väggar, golv och tak blir stora, indirekta ljuskällor som styr hur mycket ljus som lättar skuggorna. En annan detalj som avslöjar rummet är hur ljuset från synliga eller imaginära fönster ser ut på väggar, tak och golv. 

Den mörka väggen är mörk för det inte finns någon mark nära. Så ser det ut när någonting är högt upp. Naturen gör det här rätt hela tiden och är därför världens bästa facit och inspirationskälla. Bilden plåtad utomhus i naturligt ljus.

Den mörka väggen är mörk för det inte finns någon mark nära. Så ser det ut när någonting är högt upp. Naturen gör det här rätt hela tiden och är därför världens bästa facit och inspirationskälla. Bilden plåtad utomhus i naturligt ljus.

Så, vad använder man informationen om rummet till?

Jo, man får bra ledtrådar om var ljuskällorna är placerade och ljuskällornas spridningsvinkel. Vet man dessutom hur olika ljusformare sprider ljuset så ger det en bra hint om det är softbox, beautydish eller griddad reflektor, etc som använts.

Generellt kan man säga att ju längre bort de indirekta ljuskällorna (väggarna) är, desto mörkare skuggor blir det. Är man utomhus finns ingen upplätting från väggar alls, och därmed blir skuggorna jättemörka. Mörkare skuggor=högre kontrast.

Om det är möjligt att svara på fråga nummer ett "Hur ser rummet ut?" så ger det en hint om var direkta och indirekta ljuskällor finns och vilken spridningsvinkel de troligtvis har. Därmed får du bra ledtrådar om vilken typ av ljusformare som använts. Kunskapen kan man använda praktiskt när man själv ska ljussätta. Börja med "hur vill jag att rummet ska kännas?" och utifrån det placera direkta och indirekta ljuskällor som bygger en känsla av rummet.

Bild plåtad till magasinet Z som ville ha en öl-stuge-känsla. Fönstret i bakgrunden är en lånad fönsterkarm, och det man ser utanför fönstret är en vägg med blått ljus, och framför det skrynklad tyll som föreställer grenar, samt en svart flagga som lutar så det ska se ut som ett hustak. Här har jag försökt skapa känslan av höst en sen eftermiddag/kväll.

Förmiddagsljus på hemmasoffan skapat av Solen...

...som blev inspiration till en studioplåtning för möbelkund.

Ja, det va den första punkten i Bichos Ljusanalysskola. Nästa gång kommer det handla om riktning. Det är jättespännande och viktigt. Hejdå så länge! 

 

/Bicho