Jakten på sanningen

Chuck Close - konstnären som målar fantastiskt fotorealistiska jätteporträtt har gjort ett intressant foto-projekt tillsammans med Vanity Fair där han fotograferat porträtt på 20 superkändisar under rubriken "As you never seen them before", och såvitt jag kan se här i Sverige rubriceras det som "utan smink" med syfte att visa hur de ser ut osminkat, rått och "på riktigt".

LÄNK TILL VANITY FAIR'S SLIDESHOW

Fototekniken han använt är smått intressant då det är en 20x24" Polaroidkamera som levererar fantastiskt stora bilder, men det är inte det som får mig att höja på ögonbrynet när jag läser om detta projekt.

Kate Winslet framför den abnorma kameran. Blixtarnas placering känns typiskt "bara det lyser"-ljussatt. Coolast på bilden är nog ändå Chuck's rullstol, och antingen har han värsta rumpbalansen eller så är det en Segway-variant.

Kate Winslet framför den abnorma kameran. Blixtarnas placering känns typiskt "bara det lyser"-ljussatt. Coolast på bilden är nog ändå Chuck's rullstol, och antingen har han värsta rumpbalansen eller så är det en Segway-variant.

Kate

Kate

Chuck Close använder ofta en rå och smått oprecis ljussättning som, när man jämför med det ljus man brukar se dessa människor i, känns ovanligt vilket ger honom rätt i sin rubricering av projektet. Porträtten är plåtade i lite olika ljus, men oftast med en i höjdled lågt satt beautydish snett framifrån som ger en härligt friskt okomplicerad och ljussättningsbefriad touch, och en överexponerad stark kicker/sidljus bakifrån/från sidan av en liten ljuskälla - placerad så pass mycket från sidan så det läcker rejält på näsan som förutom en exploderande näsblaffa ger, på grund av den lilla ljuskällan ger mindre smickrande skuggkanter rakt i ansiktet. 

Ljussättningen är effektiv när man är ute efter ett ljus som inte skall kännas smickrande, och luktar väldigt mycket "jag skiter väl i ljus"-konstnärs-autentiskt. Välmotiverat för att vara Chuck Close som arbetat med detta ljus i många år om man ser till hans tidigare verk.

Vanity Fair viftar med betet effektivt när det, så i tiden, rubriceras som "den nakna och naturliga sanningen" vilket är mer i ropet än det mesta vilket förstås säljer lösnummer, klick och reklamintäkter. Vi konsumenter älskar att få avmaskera det glamourösa, falska och fuskiga så till den milda grad att vi köper vad som helst som rubriceras som "äkta". Allt väl så långt. Sanningen till varje pris!

Bette

Bette

Dustin

Dustin

Scarlet

Scarlet

Men att förstärka detta "äkta" genom att kräma på fulheten med ljussättning medvetet är precis lika "falskt" som att använda make-up eller photoshop. Därför är detta rent och skärt kvacksalveri, även om jag tror det är rent ointresse med tillhörande okunskap som ligger bakom. Gemeneman-konsumenten vill så gärna tillfredsställa sina lustar att få se en ful bild på den vanligtvis supersnygga sminkade och retuscherade Bette Midler. Att få ett bildbevis som visar att hon är en vanlig människa. Detta i sig är inte ovanligt - det ser man jämt i skvallerpressen som visar den nakna sanningen om kändisars celluliter från papparazi-fotografers inzoomade telezoom-bilder, men då är det i alla fall inte under falsk flagg.

Människans jakt efter att vara godhjärtad har tack vare möjligheten att få cred för det via sociala medier, blivit legio. Vi vill till varje pris påkommas att vara upptagna med att avslöja det oäkta, falska och förljugna i jakten på det äkta, rena och råa. Visst, det är ju bättre det är tvärt om. Men när jakten i sig är viktigare än syftet blir jägarna blott en lättlurad hord. Den moderna människan är lite som blint viftande riddare i rustningar med visiret nerfällt som springer kors och tvärs samtidigt som de svingar sina svärd utan att se vad de hugger ner. Stridsvrålet just denna gång är "SE SANNINGEN BAKOM SMINK OCH PRÅLIGHETER!" samtidigt som man tar en selfie på sig själv i sin blodstänkta rustning och lägger ut på Facebook. De ser inte att den riktiga sanningen är att superkändisarna är ljussatta och fotograferade på ett sätt som framhäver dem så osmickrande som möjligt. Hade de varit sminkade, hade de sett ut som skit ändå i detta ljus. Att denna befogade jämförelse vore på sin plats funderas det inte ens på. Nej, istället viftas det ånyo med svärdet och skramlas i rustningen rusandes mot nästa rättvisa som måste skipas runt kröken.

Nu måste jag själv skramla mig själv till sängs.

God afron.